www.info-medic.ro

De ce statul la birou te omoara – si ce poti face ca sa previi acest lucru

De ce statul la birou te omoara – si ce poti face ca sa previi acest lucru

“Statul (sezutul)”, spune dr. James Levine, un endocrinolog de la Clinica Mayo, care a studiat pericolele sedentarismului in ultimii 15 ani, este “noul fumat.” Studiile dr. Levine au demonstrat faptul ca statul – ceea ce multi dintre noi facem si din obligatie dar si din placere, este foarte nociv. Faptul ca stam jos mai mult de 6 ore pe zi creste tensiunea arteriala precum si riscul de diabet zaharat, obezitate, depresie si chiar unele tipuri de cancer. Persoanele care sufera deja de boli cronice pot observa acest lucru cel mai bine, deoarece simptomele bolii se agraveaza. Si asta nu este decat inceputul.

statul la birou ne omoara

Crezi ca esti in afara pericolului , dacă te duci la sala de sport în mod regulat ? Gândeste-te din nou : Exercitiile fizice obișnuite pur și simplu nu sunt suficiente pentru a contracara pericolele datorate statului atat de mult jos . De exemplu americanii  stau in medie 9,5 ore jos. Asta inseamna mult “fumat”.

Te gandesti ca ai putea limita timpul pe care il petreci pe canapea, dar ce faci cand munca ta presupune statul la un birou timp de 8 ore pe zi ?

Raspunsul este ATFE – activitate termogenetica fara exercitii. Cu alte cuvinte, sa te ridici de pe scaun si sa te plimbi intr-un ritm usor cat mai des posibil si pentru cat mai mult timp posibil. Pana nu demult acest lucru se intampla mult mai des. Mergeai la ghiseu sa platesti o factura, te plimbai pe hol si stateai cu un coleg de povesti, mergeai pana la piata sa faci mici cumparaturi. Dar in prezent mai faci asta? Nu prea, vor spune unii: Tehnologia te ajuta sa faci tot mai multe dintre aceste lucruri din scaunul tau cel confortabil.

Pentru ca acest studiu a fost facut in America, dar se aplica cu succes si in Europa, desi americanii au devenit tot mai obsedati de salile de fitness conditia lor fizica este departe de cea a celor de acum cateva generatii. Bunicii nostri, cu siguranta nu aveau sali de sport la fiecare colt, ca in prezent, si exercitiile fizice nu erau atat de elaborate pe vremea aceea.

Neavand insa facilitati precum email-ul sau alte tehnologii care sa conserve forta de munca, in viata de zi cu zi de acum 50-100 de ani era nevoie de mult mai multa miscare. Tinand cont ca pana si mersul pe jos intr-un ritm lent poate chiar dubla rata metabolismului comparata cu cea din momentul cand stam jos, este lesne de inteles ce beneficii poate avea activitatea din timpul zilei pentru greutatea si starea generala de sanatate.

Inca nu considerati mersul pe jos ca fiind un factor de influenta ? Un studiu din anul 2004 efectuat intr-o comunitate Amish (secta aceea care traieste simplu ca in secolul XVII si refuza contactul cu lumea moderna) indica faptul ca, priviti ca un grup acestia sunt foarte sanatosi. Rata cancerului este foarte scazuta iar obezitatea este aproape inexistenta, in ciuda faptului ca in aceste comunitati nu se prea gasesc sali de fitness iar dieta lor este bogata in carne, placinta, zahar rafinat sau alte alimente grase. Secretul lor ? ATFE – femeile Amish pare-se ca fac aproximativ 14.000 de pasi pe zi, iar barbatii 18.000 – adica aproximativ 12.8 kilometri.

Nu sugerez sa renuntam intru totul la tehnologie si sa traim ca populatia Amish dar trebuie ca fiecare dintre noi sa descopere cum poate face acest ATFE in mod personal. Consideri ca nu ai timpul necesar sa faci atatia kilometri pe zi? Cu toate ca exista acum pana si “birouri cu banda de alergare”, mai jos iti vom prezenta cateva modalitati de a pune in practica aceasta activitate termogenetica fara exercitii:

1. Mergi pe jos si vorbeste

In cultura noastra cele mai multe afaceri si intalniri sociale se deruleaza … stand jos … fie ca suntem la restaurant, in sala de sedinte sau cafenele. De fiecare data cand ai posibilitatea, gaseste o modalitate de a transforma aceste intalniri in plimbari, mai ales cand intalnirea este unu la unu. Ofera-i interlocutorului tau o plimbare in parc sau chiar prin cartier, in loc sa stati jos si sa mancati ceva, ceva de care oricum probabil nu aveti nevoie. Astfel veti manca mai putin, va veti plimba mai mult si probabil veti gandi mai limpede: plimbatul poate ajuta la aparitia ideilor inspirate.

2. Fii mobil

Multi dintre noi am crescut cu un Desktop PC si cu telefon fix si suntem inca blocati in gandire crezand ca trebuie sa stam intr-un loc atunci cand folosim telefoanele mobile sau laptop-ul. Asa ca stam la birou si vorbim la telefonul mobil sau lucram la laptop. Cand folosesti telefonul mobil fa din asta o oportunitate sa te plimbi sau macar sa stai in picioare. Cei mai multi oameni se simt si suna mult mai implicati atunci cand vorbesc stand in picioare, asa ca vei face o impresie mai buna daca vorbesti stand in picioare. Incearca de asemenea sa schimbi si locatia unde folosesti laptop-ul. Mergi in parc, la cafenea sau intr-o alta incapere din locuinta.

3. Ia o mini pauza

Unul dintre motivele pentru care este atât de greu a menține o poziție bună la un birou este ca ligamentele si alte tesuturi moi încep să se deformeze după aproximativ 20 de minute de stat în aceeași poziție, oferind treptat corpului tau un aspect permanent în formă de scaun. Lupta cu această tendință prin intermediul pauzelor de 1 pana la 5 minute pentru fiecare 20 de minute de stat jos la birou si anume: Intinde-te , respira , concentreaza-ti ochii pe un obiect îndepărtat. Te vei întoarce la birou odihnit și cu chef de munca.

4. Fura un exercitiu

Nu ai nevoie de prea multa inteligenta ca sa faci asta: Ocupa primul loc de parcare pe care il vezi (cu cat mai departe de intrare, cu atat mai bine), in loc sa dai tarcoale 10 minute în căutarea locului perfect. Urca pe scări, nu cu liftul. Iar cand mergi cu avionul nu sta pe banda rulanta, oricum vei sta 3,4 ore jos in avion. Ori de câte ori există posibilitatea, alege sa mergi pe jos. Poate ca aceste sfaturi suna pueril dar pot face diferenta intre cate calorii arzi pe zi in acest fel.

5. Da-te jos in alta statie

Dacă folosiți transportul public, încercați să coborati cu o statie înainte sau după destinație. Veți avea posibilitatea de a va bucura de 10 sau 15 minute de mers pe jos, și poate chiar de a va cunoaste orasul mai bine.

6. Alege Face Time (nu aplicatia pentru iPhone)

Din fericire eu am posibilitatea sa interactionez zilnic cu oameni: e greu sa negociezi si sa semnezi un contract doar prin intermediul email-ului. Multe persoane insa pot petrece o zi la lucru fara a interactiona cu vreunul dintre colegi macar. Vor trimite un mesaj colegului din celalalt capat al cladirii si alte email-uri clientilor importanti. Daca insa aveti o intrebare pentru vreun coleg este indicat sa va ridicati si sa luati o pauza de 5 minute pentru a pune intrebarea personal. Sunt sanse mari ca sa comunicati mai eficient in acest fel.

7. Nu mai fi asa de eficient

In filmul Wall-E, oamenii din viitor traiesc pe niste scootere in forma de sezlong care ii transporta din loc in loc, si in acelasi timp ei sunt serviti cu portii mari de bauturi racoritoare. Din pacate, omenirea nu este foarte departe de un asemenea scenariu. Eficienta ne omoara, la propriu!

wall-e-eficienta

Solutia noastra? Deveniti putin mai ineficienti. Si aici ne referim sa nu mai aveti chiar totul la indemana, respectiv scoateti cosul de gunoi de sub birou ca sa va plimbati pana la el, luati dosarele si puneti-le intr-un dulap la care sa nu ajungeti doar intinzand mana, etc. Flexarile, intinderile si bineinteles plimbarea au un efect benefic mai ales dupa ce stai toata ziua in scaun.

8. Foloseste timpul petrecut la TV

Sincer nu stiu pe nimeni care sa recunoasca faptul ca se uita la TV mai mult de o ora pe zi, dar cum statisticile arata cu totul altceva, respectiv o medie de aproximativ 5 ore pe zi, asta inseamna ceva. Timpul petrecut in fata televizorului poate fi pretios pentru a face intinderi, pilates sau chiar unele pozitii de yoga. Nu trebuie sa fortati nota, faceti exercitii usoare si veti vedea ca veti dormi mai bine, veti arde cateva calorii si in plus nu va veti mai simti asa de vinovati pentru micile placeri culinare pe care vi le ingaduiti.

9. Include familia

Acest sfat sa poate aplica pentru orice fel de activitate sanatoasa: o dieta echilibrata, un program de antrenamente mai strict, un stil de viata activ. Nu le fa de unul singur. Asigura-te ca familia ta stie ca iti doresti mai multa activitate pe parcursul zilei, si fa tot posibilul sa-i incluzi si pe ei. Fa o plimbare in jurul blocului in loc sa mergi pana la fast food, joaca mini golf in loc sa mergi la cinema, joaca Twister in loc sa te joci pe calculator, etc.

Nu e nici o problema daca nu ai o familie de atleti. Nu trebuie sa sariti garduri sau sa aruncati cu mingea la cos in fiecare seara, dar cu cat mai activi sunteti cu atat mai sanatosi veti fi. In plus, veti insufla si copiilor dorinta de miscare ceea ce este un lucru foarte important.

decembrie 18, 2013 |

Spune-ti parerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugam sa introduci raspunsul * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Vantage – a WordPress Directory Theme powered by WordPress.
Health blog Submit Blog & RSS Feeds Top  blogs Find us on Google+
Sari la bara de unelte