www.info-medic.ro

Biscuitii – bunatati dulci sau pericol pentru sanatate ?

Biscuitii sunt compusi alimentari care se obtin, de obicei, din apa, faina, zahar si grasimi. Numele de biscuiti vine de la obiceiul stravechi de a felia painea, care ulterior era pusa in cuptor pentru a deveni sfaramicioasa.

Daca ne raportam la biscuiti din punct de vedere nutritional, acestia sunt produsi bogati in glucide, avand de cele mai multe ori un indice glicemic ridicat (IG-71) si incarcatura glicemica foarte ridicata (GL-54). Din aceste considerente, biscuitii nu sunt recomandati pentru suferinzii de diabet, persoanele supraponderale si obeze, deoarece dau nastere la o secretie ridicata de insulina pentru a putea reduce hiperglicemia care este declansata de glucidele rafinate din acesti tip de produse alimentare.

Biscuitii - bunatati dulci sau pericol pentru sanatate

De asemenea, biscuitii nu sunt recomandati in mod excesiv nici copiilor sugari pentru o dieta diversificata, dar nici celor mici deoarece glutenul poate duce la cheliachie (intoleranta). Se vor evita, de asemenea, biscuitii care contin bisulfiti deoarece pot provoca alergii alimentare.

Unii biscuiti pot contine adaos de ciocolata, miere, sirop industrial de glucoza, fructe sau porumb. Alte sortimente au in componenta lor oua, insa de cele mai multe ori este vorba despre praf industrial de oua integrale, albus sau galbenus sau creme de patiserie. Mai sunt sortimente de biscuiti digestivi care au in componenta cereale integrale (faina de secara, fulgi de ovaz, quinoa), seminte, samburi, nuci, tarate, arome artificiale sau naturale.

Textura sfaramicioasa a biscuitilor se obtine adesea cu ajutorul unui aditiv alimentar, metabisulfitul de sodiu (E223) care este un compus chimic, sau cu ajutorul metabisulfitului de potasiu (E224). Acestia sunt in acelasi timp si conservanti artificiali, care nu sunt indicati in consumul adultilor, si cu atat mai putin in dietele copiilor sau ale persoanelor bolnave. Acesti aditivi chimici sunt responsabili de blocarea asimilarii vitaminei B1, care este necesara pentru ca organismul sa metabolizeze glucidele, inclusiv pe cele din biscuiti.

O varietate de biscuiti este cea a biscuitilor sarati (crackers), care in afara faptului ca au un continut foarte mare de calorii (450Kcal/100 g), inglobeaza si multe grasimi ascunse (peste 10%) precum si multa sare (0.8 – 2 g per 100 grame).

De cele mai multe ori, biscuitii au o componenta nutritionala dezechilibrata, avand un continut ridicat de glucide rafinate si uneori chiar si grasimi hidrogenate,  care aplica valori energetice foarte ridicate, de peste 400Kcal / produs. Fiind produse foarte uscate, sarace in apa, biscuitii necesita un aport de lichide imediat sau chiar in timpul consumarii acestora. Aceasta este o exceptie de la regula care interzice consumul de lichide in timpul mesei. Este insa contraindicata asocierea biscuitilor cu sucurile de fructe deoarece aportul de glucide cu absorbtie mare creste si mai mult, ceea ce va crea o hiperglicemie, urmata de o hipoglicemie, aceste alternari ducand la o potentiala adictie pentru acest tip de produse. In cazul in care acest cerc vicios se intaleaza, cresc riscurile de obezitate, supraponderalitate, boli cardiovasculare, diabet de tipul 2, si chiar unele forme de cancer (ex. la colon).

Este astfel recomandat sa se aleaga biscuitii din cereale integrale, cu fibre (min. 3%), care nu contin zaharuri (sirop de porumb, glucoza, zahar, etc), fara sulfiti (E-uri si alte arome artificiale), cu putine grasimi, iar consumul va fi de 1-2 biscuiti, cel mult.

Articol adaptat dupa dr. Gh. Mencinicopschi

august 10, 2013 |

Spune-ti parerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugam sa introduci raspunsul * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Vantage – a WordPress Directory Theme powered by WordPress.
Health blog Submit Blog & RSS Feeds Top  blogs Find us on Google+
Sari la bara de unelte